Найкращий спосіб вивчити що-небудь —
це відкрити самому.
Д. Пойа
Формування в
учнів навичок самостійної діяльності, творчого потенціалу і здатності використовувати
знання на практиці є важливим завданням сучасної школи. У розвитку названих
якостей особистості молодшого школяра велике значення має позакласна робота,
зокрема - з математики.
Орієнтація
навчально-виховного процесу на розвиток здібностей дитини потребує вдосконалення форм роботи з учнями, які
цікавляться математикою.
З цією метою була проведена колективно-творча
справа «Моя улюблена головоломка».
Головоломки
сприятливо впливають на зміцнення логіки, критичне мислення, дрібну моторику та
творчі здібності. Діти, які швидко і легко розбираються в головоломках, згодом
зможуть легко і швидко оцінювати ситуацію, знаходити рішення проблем, що позитивно
відіб’ється на успіхах в будь-якій сфері.
Актуальність: колективно-творча
справа «Моя улюблена головоломка» спрямована на виконання
низки значущих для загального розвитку особистості учня завдань, серед яких:
формування здатності логічно міркувати, виховання зосередженості,
наполегливості, працьовитості, самостійності та ін.; розвиток інтелекту,
пам’яті, мовлення, уяви.
Мета : розвивати в школярів інтерес до головоломок та історії їх
створення.
Завдання:
·
познайомити дітей з різними головоломками;
·
розвивати комунікативні вміння учнів;
·
сприяти зміцненню єдності класу;
·
вчити будувати дружні стосунки з однокласниками.
Проведення КТС «Моя улюблена
головоломка»
І. Попередня робота колективу
Стартовий збір
На дошці написана тема КТС.
- Про що буде наша розмова? (Про улюблені головоломки.)
- Хто хоче допомогти мені у проведенні цієї справи? (Бажають всі.)
Стартовий збір
На дошці написана тема КТС.
- Про що буде наша розмова? (Про улюблені головоломки.)
- Хто хоче допомогти мені у проведенні цієї справи? (Бажають всі.)
- Кожен із вас може
внести свою пропозицію, цікаву ідею щодо проведення КТС «Моя улюблена головоломка» . (Можна головоломки показати, нові вивчити, зробити їх своїми руками і т.п.)
- Кому принесе користь наша справа? (Нам )
ІІ. Колективне планування
У результаті обговорення було створено план проведення КТС «Моя улюблена головоломка»:
1. Опитати дорослих , якими головоломками вони грали в дитинстві.
2. Об’єднатися в групи та презентувати свою улюблену головоломку за планом.
- Кому принесе користь наша справа? (Нам )
ІІ. Колективне планування
У результаті обговорення було створено план проведення КТС «Моя улюблена головоломка»:
1. Опитати дорослих , якими головоломками вони грали в дитинстві.
2. Об’єднатися в групи та презентувати свою улюблену головоломку за планом.
План
a)
Назва головоломки,
її автор.
b)
Історія виникнення головоломки.
c)
Завдання
головоломки.
d)
Розв’язання головоломки.
3. Провести конкурсну
програму “Головоломки - гімнастика для розуму”.
ІІІ. Колективна підготовка КТС «Моя улюблена головоломка»
1. Діти знайомляться з газетами, журналами, книгами, у яких друкуються головоломки.
2. Випускають газету «Головоломка».
3. Подорожують на фабрику «Головоломок» , де виготовляють головоломки «Танграм» , «Піфагор» та «Флексагон».
4. Організовують виставку улюблених головоломок.
ІV. Проведення КТС «Моя улюблена головоломка»
1. Звіт груп про результати виконаної роботи.
2. Конкурсна програма «Головоломки - гімнастика для розуму».
Діти подорожують країною Головоломки та виконують завдання:
ІІІ. Колективна підготовка КТС «Моя улюблена головоломка»
1. Діти знайомляться з газетами, журналами, книгами, у яких друкуються головоломки.
2. Випускають газету «Головоломка».
3. Подорожують на фабрику «Головоломок» , де виготовляють головоломки «Танграм» , «Піфагор» та «Флексагон».
4. Організовують виставку улюблених головоломок.
ІV. Проведення КТС «Моя улюблена головоломка»
1. Звіт груп про результати виконаної роботи.
2. Конкурсна програма «Головоломки - гімнастика для розуму».
Діти подорожують країною Головоломки та виконують завдання:
1. «Чарівні квадрати»
Спробуй числа дописати,
«Чарівні» зроби квадрати:
У рядках, стовпцях, навскіс -
Будуть суми рівні скрізь!
4
|
||
5
|
||
1
|
6
|
20
|
||
10
|
35
|
30
|
16
|
||
15
|
||
14
|
19
|
2. Гра «Палички –
складаночки»
Забери одну паличку, щоб із чотирьох квадратів стало три.
Відповідь:
Забери чотири палички так, щоб утворилося три квадрати.
Відповідь:
3. Робота в парах.
Скласти підсвічник зі свічкою , використовуючи танграм.
4. Гра «Хто швидше?»
Скласти собаку,
використовуючи Змійку Рубіка.
5. Задачі-жарти
Хлопчик написав на аркуші
паперу число 86 і запропонував товаришеві: «Не виконуючи ніяких записів,
збільшити це число на 12 і показати мені
відповідь». Товариш миттю здогадався, як треба зробити. А ви, діти,
здогадалися? (Треба повернути аркуш паперу
на 180°. Тоді матимемо число 98. )
V. Колективне підведення підсумків
Рефлексія
- Що вам сподобалося? Що в нас особливо добре вийшло?
- Що не сподобалося? Що б ви зробили по-іншому?
- Як ти оцінюєш свою роботу в КТС «Моя улюблена головоломка»?
За роботу в КТС «Моя улюблена головоломка» кожна дитина отримала зірочку, яку додала до свого «Сузір’я успіху».
Результати КТС «Моя улюблена головоломка»
Рефлексія
- Що вам сподобалося? Що в нас особливо добре вийшло?
- Що не сподобалося? Що б ви зробили по-іншому?
- Як ти оцінюєш свою роботу в КТС «Моя улюблена головоломка»?
За роботу в КТС «Моя улюблена головоломка» кожна дитина отримала зірочку, яку додала до свого «Сузір’я успіху».
Результати КТС «Моя улюблена головоломка»
У результаті проведення КТС «Моя улюблена
головоломка» учні, батьки та вчитель продемонстрували можливість працювати
згуртовано, плідно. Всі учасники КТС здобули навички спільної роботи. Діти навчилися
відрізняти головоломку від простої іграшки; розуміють, що таке головоломка;
знають історію деяких головоломок; уміють застосовувати вивчені алгоритми при
вирішенні головоломок.
Можливості подальшого розвитку КТС
Організувати у
класі гурток «Головоломка».
ЛІТЕРАТУРА
1. Богданович
М., Козак М., Король Я. Методика викладання математики в початкових класах: Навч. пос. – 3-є вид., перероб. і
доп. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2006. – 336 с.
2. Божко
І.В., Ющенко І.В. Тиждень математики в початковій школі.-Х.: Вид. група «Основа», 2010. — 192 c. — (Б-ка журн.
«Початкове навчання та виховання»; Вип. 2 (74)).
3. Бутрім
В.Л. Дидактична мозаїка: Математична веселочка. -Х.: Вид. група «Основа», 2005. — 128 c. — (Б-ка журн.
«Початкове навчання та виховання»; Вип. 9 (21)).
Інтернет-ресурси:
1. Божко
І.В., Ющенко І.В. Методична скарбничка для позакласної роботи з математики в початковій
школі
2. Омеляненко
В.Л., Кузьмінський А.І.Теорія і методика виховання
Немає коментарів:
Дописати коментар